Autonieuws

Motorrijden in de regen. Waarop moet je letten?

april 30, 2024

Motorrijden in de regen lukt prima en ook veilig als je op de volgende zaken let. In elk geval hebben je banden best nog wel veel grip op een natte weg, zelfs tot 70% ten opzichte van een droog wegdek.

1. Pas op met klinkers

Misschien is dit een open deur, maar klinkers en ook kinderkopjes zijn spekglad als die nat worden. Je kent vast wel de glijpartijen van wielerklassiekers op de beruchte kasseien in Belgiƫ. Kalm aan met remmen dus en ook in bochten.

 

2. Putdeksels en wegbelijning

Asfalt biedt in de regen behoorlijk wat grip, maar metalen putdeksels, tramrails en aansluitstroken van bruggen en viaducten doen dat totaal niet. Ga je over zo’n deksel in een bocht dan zul je je motor een stapje opzij voelen zetten. Schrik niet, want op het asfalt pakt de band weer. Knijp in elk geval niet de remmen in, want dan zul je geheid een smakker maken.

3. Veilig door de plas

Van een auto ken je aquaplaning vast wel. Als de banden wat minder profiel hebben en je rijdt door een flinke plas, dan voel je in het stuur dat ze grip verliezen. Het water drukt het rubber van het wegdek. Bij voorwielaandrijving zie je dan het motortoerental oplopen, terwijl de auto snelheid vermindert. Op een motor heb je minder last van aquaplaning. De motorband heeft een kleiner contactvlak met de weg. De druk per vierkante centimeter is hoger dan bij een autoband. Door het ronde bandoppervlak wordt water bovendien makkelijker afgevoerd dan bij een autoband. Matig voor de zekerheid en je eigen veiligheid wel je snelheid als je een plas nadert.

4. Remmen in de regen

Oude motoren hebben vaak geen abs. Op een nat wegdek is het dan oppassen geblazen. Rem je, bijvoorbeeld uit schrik, te schielijk dan ga je zomaar onderuit. Vooral het achterwiel kan snel blokkeren omdat dat tijdens het remmen minder op het wegdek drukt. Daarom is abs in regen echt sterk veiligheid verhogend. De wielen blokkeren niet en een draaiend wiel houdt nu eenmaal grip. De nieuwste motoren hebben een abs-systeem dat ook de remwerking in bochten aanpast. Juist dan wil je niet dat de wielen blokkeren. Tip! Rem eens een keer hard in de regen als je rechtuit rijdt. Je zult verbaasd zijn hoe snel je nog kunt remmen voordat het abs ingrijpt.

5. Afstand houden

Hoe dan ook is je remweg op een nat wegdek langer dan op een droge weg. Dus matig je snelheid en houd meer afstand tot je voorligger. Dan zit je bovendien minder in de waterspray. Zorg ook dat je zo ver mogelijk langs voorliggers kunt kijken om te zien of verderop al wordt geremd. Zodat je daarop kunt anticiperen.

6. Gezien worden in de regen

Veilig motorrijden in de regen doe je ook door je zo zichtbaar mogelijk te maken. Automobilisten hebben ook immers minder zicht doordat bijvoorbeeld zijruiten beslagen kunnen zijn. Motorkleding met reflectie en een geel motorhesje helpen dan echt wel om je beter zichtbaar te maken voor andere weggebruikers. En natuurlijk rij je met verlichting, dag en nacht!

7. Olie en regen: geen goede combi

Op een droge weg kun je een oliespoor zien, op een natte weg bijna niet. Soms zie je dat oliedruppels in een soort regenboogkleurige waaier in de nattigheid uitvloeien. Kalm aan dan. En ruik je de penetrante lucht van dieselolie, wees dan extra voorzichtig. Dieselolie maakt een nat wegdek spekglad.

8. Motorvizier in de regen

Regendruppels op je vizier beperken het zicht, helemaal als het donker is en de lampen van auto’s erin schitteren. Als je vizier dan ook nog eens beslaat, is het gedaan met het zicht. Een zogenaamd Pinlock-vizier met twee lagen gaat dat beslaan tegen. Dus dan heb je daarvan in elk geval geen last. Behandel eventueel de buitenzijde van je vizier met een autowax of vaatwasmiddel. Dan ‘lopen’ de druppels door de rijwind heel snel van het vizier.

 

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site.